Waarom is (veel) water drinken belangrijk?

 

Het is je vast niet onbekend dat (voldoende) water drinken essentieel is voor een gezond lichaam. Maar waarom eigenlijk? In deze blog leggen wij jou uit waarom het drinken van water zo belangrijk is en welke gezondheidsvoordelen het met zich meebrengt.

Waarom water drinken

Water drinken is erg belangrijk, water (vocht) is cruciaal om te overleven. Water zorgt er namelijk voor dat  voedingstoffen opgenomen kunnen worden in ons lichaam, daarnaast zorgt water ervoor dat afvalstoffel worden afgevoerd en is het heel belangrijk bij het regelen van je lichaamstemperatuur.

Als je zou stoppen met drinken zal je na een tijdje licht in je hoofd kunnen worden en minder helder na kunnen denken. Ook zullen je organen na circa 3-5 dagen uitdrogen waardoor je komt  te  overlijden.

Een gemiddeld persoon verliest gemiddeld 2,5 liter aan vocht middels urine, ontlasting, ademen en zweet. Daarnaast haal je ongeveer 1 liter vocht per dag uit eten, maar dit is uiteraard niet voldoende vandaar dat er geadviseerd wordt om ernaast 1,5 tot 2 l aan vocht binnen te krijgen via water, koffie of thee zonder suiker. Let er wel op om de consumptie van koffie tot op een zekere hoogte te beperken vanwege het cafeïne gehalte en de gele tandjes 😉

 

Hoeveel water moet  je per dag drinken?

Per dag heeft ons lichaam gemiddeld 30ml water per kilogram lichaamsgewicht nodig. Dit komt dus neer op ongeveer 2 liter per dag (8-10) glazen. Er zijn echter uitzonderingen waarop je beter een of meerdere glazen per dag aan water extra zult moeten consumeren. Denk hierbij aan sporters of mensen die fysiek zwaar werk verrichten. Dit komt omdat deze personen over het algemeen meer transpireren en sneller zullen uitdrogen, maar let er ook op dat je meer water moet drinken op hete zomerdagen ook dan verlies je namelijk meer vocht en is het gewenst om jouw vochtbehoefte aan te vullen met wat extra water.

Ons lichaam bestaat voor circa 70% uit water en al bij een 2% tekort aan water kun je al uitdrogen. Dit zou kunnen resulteren in ademhalingsproblemen of flauwvallen, dit komt vaak voor wanneer het erg warm is in combinatie met een tekort aan waterconsumptie.

Omdat je tijdens je slaap normaliter geen vocht bij tankt zul je het waterverlies van de afgelopen 8 uur moeten compenseren. Drink daarom direct na het opstaan minimaal 500 ml water op een nuchtere maag om je lichaam en hersenen zeker te stellen dat ze goed zullen functioneren gedurende het begin van de dag.

Maar waarom dan water drinken en geen andere dranken? Andere dranken zijn uiteindelijk toch ook gemaakt van water en lessen ook de dorst hoor ik je al denken. Het verschil tussen water en overige vochtbronnen is de chemische samenstelling. Ons lichaam heeft simpelweg gewoon voldoende water nodig waar geen expliciete vervanging voor mogelijk is. Iedere gefabriceerde drank bevat namelijk diverse chemische toevoegingen die de werking van ons centrale zenuwstelsel kan veranderen.

Let op:  veel water drinken is over het algemeen niet schadelijk, tenzij je teveel water consumeert binnen een korte periode. Hierdoor wordt je bloed snel verdunt en dit is het menselijk lichaam niet gewent. Een drastische overvloed aan water in je lichaam kan voor watervergiftiging zorgen. Drink dus verspreid over de dag en niet alles in een keer! (je nieren kunnen ongeveer 0,7 tot 1 liter water per uur verwerken).

 

Wanneer moet je extra water drinken?

Er zijn bepaalde omstandigheden die ervoor  zorgen dat je meer water zou moeten drinken dan de dagelijkse standaard. Welke omstandigheden het betreft benoemen wij hieronder:

Zwangerschap
Wanneer je zwanger bent of wanneer je borstvoeding geeft heb je ongeveer 2 tot 2,5 liter minimaal nodig om gezond een zwangerschap in te gaan of borstvoeding te geven.

Alcohol
Als je alcohol gebruikt, dan is het raadzaam om  extra water te drinken. Dit komt met name omdat alcohol een vochtuitdrijvend effect heeft waardoor je sneller kunt uitdrogen.

Sport
Tijdens het (intensief) sporten kan je 1 tot 2 liter vocht per uur verbruiken, drink daarom voldoende voor, tijdens en na je work-out om zo je lichaam gezond te houden en eventuele uitdroging tegen te gaan.

Warm weer
Op warme (zomer) dagen is het makkelijker om uit te drogen dan normaal. Drink daarom minimaal 2 liter (het liefst iets meer) om je vochtbalans gedurende de dag voldoende aan te vullen.

Zout eten
Je krijgt sneller dorst van zout eten, dit komt omdat je lichaam meer vocht nodig heeft om het zout uit je lichaam te verwerken.

Ziek
Ben je ziek? Ook dan is het van essentieel belang om genoeg te drinken! Zeker wanneer je over moet geven of aan de diarree bent.

 

Waarom je voldoende water moet drinken

Het drinken van voldoende water brengt meerdere voordelen met zich meer waardoor je lichaam beter kan functioneren en het je algehele gezondheid kan verbeteren.

 

De voordelen van (voldoende) water drinken

Je wordt gezonder
Van voldoende water drinken kunnen we vrij direct stellen dat dit in direct contact staat met een gezonde lichaam. Daarnaast geeft het drinken van voldoende water een positieve invloed op de stofwisseling. Door voldoende water te drinken reinig jij jouw lichaam van afvalstoffen doordat deze makkelijk kunnen worden afgevoerd naar de blaas en uiteindelijk jouw lichaam verlaat.

Helpt je afvallen
Water geeft je over het algemeen een verzadigd gevoel. Door regelmatig water te drinken kunnen je hersenen eenvoudiger het honger- en dorstgevoel onderscheiden. Een glas water drinken terwijl je het vervelende en welbekende “hongergevoel” ervaart kan dit gevoel licht onderdrukken waardoor je minder snel (te veel) zult gaan eten.

Minder eten staat hand in hand met een lagere dagelijkse energie inname, dit kan resulteren  in het verliezen van gewicht (mits een lagere kcal inname dan de aanwezige kcal behoefte).

Daarnaast zul je minder suikerhoudende dranken nuttigen zoals frisdrank of vruchtensappen die vaak veel calorieën en suikers bevatten (naast alle andere slechte toegevoegde stoffen).

Dit zorgt er ook voor dat je fysieke gesteldheid er zeer zeker op voorruit gaat.

Concentratie verbetert / goed voor je hersenen
Onze hersenen bestaan voor ruim 80% uit water. Het is daarom niet meer dan logisch dat je een betere concentratie krijgt wanneer je hersenen voldoende gehydrateerd zijn. Daarnaast heeft het drinken van water een positieve invloed op de reactiesnelheid van mensen. Met een waterconsumptie van 2 liter per dag kunnen je cognitieve vaardigheden tot wel 30% verbeteren. Wie veel water drinkt geeft zijn/ haar hersenen wat ze verdienen. Drink je minder? Dan kun je verwachten dat je mentaal minder goed functioneert.

Meer energie
Overdag is dehydratie vaak de oorzaak van vermoeidheid. Als je te weinig water drinkt kan je vrij snel al een gevoel van vermoeidheid ervaren. Inzakmomenten en momenten waarop je graag een dutje zou willen doen zijn hier mogelijk aan te wijten. Om dit tegen te gaan kan je het beste direct 1 of 2 glazen water drinken. Als je voldoende water drinkt gedurende de dag dan presteer je over het algemeen beter en kan je zowel fysiek als mentaal betere prestaties verrichten ten opzichte van een tekort aan water/ vocht in je lichaam.

Bij al een tekort van 2% aan vocht in je lichaam kan je lichaam al beginnen met uitdrogen waardoor je korte termijn geheugen moeite krijgt en je je  minder kunt focussen op je computerscherm en andere werkzaamheden.

Je huid wordt mooier
Iets wat we allemaal wel willen hebben is een mooie huid. De gifstoffen die in ons lichaam zitten kunnen zorgen voor een droge, onrustige en/of onzuivere huid. Door veel water te drinken kun je deze gifstoffen sneller uit je lichaam  laten verdwijnen, waardoor je een verbeterde en stralendere huid zal krijgen.

Het houdt je vochtbalans op peil
Water is een zeer belangrijk onderdeel in je lichaam. Het regelt namelijk de transport van voedingsstoffen en helpt daarnaast ook om voeding te verteren. Drink voldoende water zodat jouw lichaam goed kan functioneren en de vochtbalans op peil blijft.

 

Risico's bij een tekort aan water

Enkele symptomen die je kunt ervaren bij een tekort aan water zijn:

Vermoeidheid, concentratieverlies, prestatieverlies bij het sporten, uitdroging, buikpijn en een onfrisse adem. Bij lange periodes van een water/ vochttekort kunnen sommige organen slechter functioneren en is er vanaf een vochtverlies vanaf 10% al een kans dat je het niet overleeft.

Kraanwater of water uit de supermarkt?

Water uit de kraan is net zo gezond als water uit de supermarkt. Het voordeel van kraanwater is dat deze 1000% goedkoper is en beter voor de planeet (denk hierbij aan de plastic soep en het transport van het eindproduct). Wij raadden het dan dus ook aan om een herbruikbare fles, bidon of shakebeker te vullen met kraanwater i.p.v keer op keer flesjes bij de supermarkt te scoren.

Tips:

Flesje, bidon of shakebeker
Zorg ervoor dat je altijd een flesje, bidon of shakebeker met water bij je hebt. Zo drink je gemakkelijk per eenheid van 500ml. In de praktijk blijkt het makkelijker te zijn om 4 flesjes water te drinken dan 8-10 glazen.

Wissel water af
Naast het drinken van water kan je er ook voor kiezen om je vochtbehoefte gedeeltelijk aan te vullen met koffie of thee (het liefst zonder suiker). En beperk de inname van koffie vanwege de aanwezige cafeïne.

Daarnaast zou je ook je water kunnen pimpen door het net even wat lekkerder / verfrissender te maken. Je zou stukjes vers of bevroren fruit kunnen toevoegen evenals munt, citroen of schijfjes komkommer. Het water neemt de smaken op van de toegevoegde lekkernijen zonder dat de gezonde functie van het water verdwijnt.

Water zit ook veelvoudig in waterrijke groenten en fruit zoals: watermeloen, komkommer, tomaten en courgette. Als je zin hebt om iets te eten dan kan je dit goed nemen om alsnog eenvoudig aan het dagelijkse waterdoel te komen.

Track je waterinname
En last but not least… houdt bij hoeveel je al hebt gedronken.
Dit helpt om jouw dagelijkse doelen te realiseren zonder je te vergissen in hoeveel je nou daadwerkelijk aan water geconsumeerd hebt. ;)

Vindt een ritme dat past bij jouw levensstijl en zorg ervoor dat je jouw waterinname verspreid over de dag.