De voordelen van Vitamine D3

Hi! Welkom bij een nieuwe blog! 
Wellicht heb jij al wel eens gehoord van vitamine D3! In deze blog gaan we jou alles uitleggen over vitamine D3 en haar voordelen.

De volgende punten zullen jou duidelijk worden wanneer jij deze blog leest:

      • Waar heb je vitamine D3 voor nodig en wat doet het in het lichaam?
      • Hoe kom je aan vitamine D3?
      • De voordelen van vitamine D3
      • Suppletie: Wat is het verschil tussen olie en pillen?
      • Vegetarisch vs veganistisch?
      • Waar kun je het kopen?

Wat is vitamine D/D3?
Technisch gezien is vitamine D3 geen vitamine, maar een pro-hormoon. Dat is een voorloper van een hormoon, die weinig hormonale werking heeft. Er zijn 2 soorten vitamine D die een mens nodig heeft: D2 (ergocalciferol) en D3 (cholecalciferol).

Vitamine D2 krijgt je makkelijk binnen via planten & zonlicht, dus dat is geen issue voor veganisten. Vitamine D3 daarentegen, krijg je alleen binnen via zonlicht of via dierlijke producten (omdat het dier blootgesteld is geweest aan zonlicht). Daarom is vitamine D3 een veel gebruikt supplement in de herfst en winter, zeker onder veganisten. Verder is vitamine D, net als vitamine A, E en K een in vet oplosbare vitamine, dit betekend dat je lichaam het beter kan verwerken/opnemen wanneer je genoeg vetten binnenkrijgt. Je kan daarom bij suppletie het beste kiezen voor een in olie opgeloste vitamine D, je lichaam kan dit veel beter opnemen dan vitamine D uit een capsule omdat het vet je lichaam helpt om optimaal gebruik te kunnen maken van de vitamine D3!

Waar heb je vitamine D3 voor nodig en wat doet het in je lichaam?
Vitamine D is een alleskunner, zoals eerder benoemd is het een pro-hormoon, een voorloper van een hormoon dat zich met veel verschillende processen in het lichaam bezighoudt. Zo is vitamine D van groot belang bij de opname van calcium, wat er weer voor zorgt dat je botten sterk en gezond blijven. Ook speelt vitamine D een grote rol bij het voorkomen van ontstekingen en verbeterd het je immuunsysteem. En voor de sporters onder ons: vitamine D helpt je ook om je spierkracht te verbeteren! Het vitamine D-level in je lichaam kun je bij de dokter laten controleren, normaliter meten zij dan de mate van aanwezigheid van het stofje 25-hydroxyvitamine D in het bloed. Hieraan kan de dokter zien of je genoeg vitamine D binnenkrijgt. Mocht het zo zijn dat je een tekort aan vitamine D hebt, dan is het slim om meer zonlicht te krijgen en om de vitamine in de vorm van een supplement tot je te nemen.

Hoe kom je aan vitamine D3?
De belangrijkste bron van vitamine D voor de mens is zonlicht. De hoeveelheid vitamine die de huid aanmaakt is van persoon tot persoon verschillend, zo speelt de leeftijd, hoeveelheid pigment in de huid en hoeveelheid blootgestelde huid een belangrijke rol bij de aanmaak van vitamine D. Ook is de intensiteit van de Uv-straling van belang op de hoeveelheid vitamine D die word aangemaakt in de huid. Hoe ouder je word, hoe minder vitamine D je huid kan opnemen. Ongeveer 50% (!) van ouderen boven de 70 heeft een te lage vitamine D spiegel (zorgvoorbeter.nl, 2016) en daarom geldt voor alle mensen boven de 70 jaar oud een advies om een dagelijkse suppletie van 20 microgram vitamine D te nemen. Ook mensen met een donkerde huidskleur en/of mensen die niet veel buiten komen een dagelijks suppletieadvies. Vitamine D2 kunnen veganisten uit de voeding halen, vitamine D3 daarentegen zit voornamelijk in dierlijke producten, zoals vette vissoorten en vlees. Ook in zuivel, fruitsappen en brood kan vitamine D zitten, al dan niet kunstmatig toegevoegd. Voor veganisten (en vegetariërs) is het in de donkere maanden van het jaar dus van cruciaal belang voor de gezondheid om genoeg vitamine D3 binnen te krijgen, omdat we gedurende deze periode van het jaar maar weinig sterke Uv-straling binnenkrijgen.

De voordelen van vitamine D3

    • Het helpt bij het onderhouden van de spierkracht
    • Het helpt om ontstekingen te vermijden
    • Het bevorderd de opname van calcium in de darmen en helpt daarmee de calcium bloedspiegel op peil te houden
    • Het is van essentieel voor botvorming, herstel en groei
    • Vertraagd de botverkalking bij ouderen

Suppletie: wat is het verschil tussen olie en pillen?
Een vitamine D3 olie bevat in tegenstelling tot pillen, geen vulmiddelen en/of onnodige capsule, maar wat het wel bevat is vet, wat nodig is in het lichaam om de vitamine D onder optimale omstandigheden op te kunnen nemen. Ook is een olie makkelijker te combineren in het eetpatroon, zo kun je de olie gemakkelijk in water doen, door je toetje in de avond, of door een smoothie! In tegenstelling tot pillen zul je het dus ook minder vaak vergeten in te nemen.

Vegetarisch VS veganistisch
Vegetarische vitamine D3 word gewonnen uit het vet wat in dierlijk wol zit, niet vegan dus. Je eet hierbij dus geen vlees of dier, maar het is niet geproduceerd zonder enige dierlijke producten, dus noemen we het niet veganistisch. Veganistische D3 word vaak uit korstmos gemaakt, dit is een schimmelsoort die samenleeft met algen en dus vitamine D3 bevat.

Vitamine D3 kopen?
Mocht je na het lezen van deze blog enthousiast zijn geworden over het supplementeren van vitamine D3, dan kunnen wij van Plantpowders jou wellicht helpen! Wij hebben namelijk een vegan vitamine D3 olie, die je alle voordelen biedt van een supplement, zonder vulmiddelen, capsule of dierlijk leed. In de onderstaande link kun je dit product gemakkelijk vinden. Verwerk ‘t in je smoothies, (vegan) yoghurtje of recept. Gemakkelijker word het niet!

Bekijk ons aanbod hier 

 

Bronnen
- Gezondheidsraad
- Voedingscentrum
- Zorgvoorbeter.nl